غذاهايي كه مغز را پير مي‌كنند

۱۴ بازديد ۰ نظر

محققان در پژوهشي دريافتند كه رژيم غذايي فراوري شده بر مغز افراد سالمند اثر منفي گذاشته و موجب افت حافظه آنها ميشود. در اين راستا، به تفصيل اين رژيم را با رژيم غذايي سرشار از امگا 3 مقايسه كردند.

فراديد| طبق يافته‌هاي يك پژوهش جديد، سپري كردن چهار هفته با غذا‌هاي فراوري شده منجر به يك واكنش التهابي قوي در مغز موش‌هاي پير مي‌شود. اين واكنش با علايم رفتاري مرتبط با از دست دادن حافظه نيز همراه است.

به گزارش فراديد، افزون بر اين، محققان دريافتند كه افزودن اسيد چرب امگا ۳ (DHA) به رژيم غذايي فراوري شده از مشكلات حافظه جلوگيري كرده و اثرات التهابي را در موش‌هاي پير تقريبا به طور كامل كاهش ميدهد.

التهاب اعصاب و مشكلات شناختي در موش‌هاي جوان با رژيم غذايي فراوري شده، شناسايي نشد.

در اين پژوهش، رژيم غذايي به تقليد از غذا‌هاي حاضري انسان َبود، غذا‌هايي نظير چيپس و اسنك‌هاي ديگر، غذا‌هاي اصلي مانند پاستا و پيتزا و وعده‌هاي گوشتي حاوي نگهدارنده كه معمولا با هدف دوام بيشتر در فروشگاه‌ها بسته بندي ميشوند.

رژيم غذايي فرآوري شده با چاقي و ديابت نوع ۲ نيز مرتبط است و براساس تحقيقات انجام شده، مصرف كنندگان مسن ممكن است براي كاهش وزن به مصرف غذا‌هاي پخته شده و غني از DHA نظير سالمون تمايل بيشتري نشان دهند، به ويژه با در نظر گرفتن آسيب‌هاي وارده به مغز افراد سالخورده در اين پژوهش كه تنها در چهار هفته آشكار شد.

مقالات ديگر:ديابت و سالمند

به گفته روث بارينتوس، نويسنده ارشد اين پژوهش و مآمور تحقيق دانشگاه ايالتي آهايو، موسسه مطالعات علوم رفتاري و دانشيار بخش سلامت روان و رفتار، اين حقيقت كه ما ظرف چنين مدت كوتاهي شاهد اين نتايج بوده ايم اندكي نگران كننده است.

نحوه آسيب غذاهاي فراوري شده به حافظه در فرايند پيرشدن مغز

«اين يافته‌ها نشان دهنده اين است كه داشتن يك رژيم غذايي بشدت فراوري شده ميتواند كاهش قابل توجه و ناگهاني حافظه را در پي داشته باشد و در جمعيت سالخورده، افول سريع حافظه به احتمال زياد منجر به بيماري‌هاي تخريب كننده سيستم عصبي نظير آلزايمر ميشود.

با آگاهي از اين حقيقت، شايد بتوانيم ميزان مصرف غذا‌هاي فراوري شده را كاهش داده و مصرف غذا‌هاي غني از اسيد‌هاي چرب امگا ۳ DHA را براي كاهش يا جلوگيري از اين پيشرفت نگران كننده افزايش دهيم».

اين پژوهش در روزنامه مغز، رفتار و ايمني منتشر شد.

آزمايشگاه بارينتوس در حال بررسي اين است كه آيا وقايع روزمره از قبيل جراحي، عفونت يا در اين مورد، رژيم غذايي ناسالم با تمركز خاص روي نواحي هيپوكامپوس و آميگدال، ممكن است موجب پيرشدن مغز شوند. اين پژوهش متكي بر پژوهش پيشين وي است با اين نظر كه رژيم غذايي كوتاه مدتِ پرچرب ميتواند موجب از دست دادن حافظه و التهاب مغزي در حيوانات مسن شود و نكته ديگر اينكه سطوح DHA در نواحي هيپوكامپوس و آميگدال در مغز موش‌هاي پير پايين‌تر است.

 

DHA يا اسيد دوكوساهگزائنوئيك، يك اسيد چرب امگا ۳ است كه بهمراه اسيد ايكوساپنتانوييك EPA در ماهي و غذا‌هاي دريايي ديگر موجود است. ميان عملكرد‌هاي چندگانه DHA در مغز، نقشي وجود دارد به نام دفع واكنش التهابي. نخستين مطالعه در مورد توانايي مقابله با التهاب مغزيِ حاصل از رژيم غذايي فراوري شده در اين حوزه انجام شد. 

تيم پژوهش به صورت تصادفي موش‌هاي نر ۳ و ۲۴ ماهه را در معرض غذاي عادي قرار داد (۳۲ درصد كالري از پروتين، ۵۴ درصد كربوهيدرات‌هاي پيچيده بر پايه گندم و ۱۴ درصد چربي)، يك رژيم غذايي بسيار فراوري شده (۱۹.۶ درصد كالري از پروتين، ۶۳.۳ درصد از كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده – نشاسته ذرت، مالتودكسترين و قند و ۱۷.۱ درصد چربي) يا رژيم غذايي مشابه كه با DHA كامل شده است. 

فعال سازي ژن‌هاي مرتبط با يك پروتين قدرتمند پيش-التهابي و ديگر نشانه‌هاي التهاب بطور چشمگيري هيپوكامپوس و آميگدال را در موش‌هاي پيري كه فقط رژيم غذايي فراوري شده داشتند بالا برد، در مقايسه با موش‌هاي جواني كه هرگونه رژيمي داشتند و موش‌هايي كه غذا‌هاي فراوري شده با مكمل DHA داشتند.

موش‌هاي پير با رژيم غذايي فراوري شده، نشانه‌هايي از افت حافظه را در آزمايشات رفتاري نيز از خود نشان دادند كه در موش‌هاي جوان مشاهده نشد. آن‌ها ظرف چند روز صرف زمان در يك مكان ناآشنا را از ياد بردند، نشانه‌اي از مشكلات مرتبط با حافظه زمينه‌اي در هيپوكامپوس و عدم بروز ترس پيشاپيش در بابر نشانه خطر كه نشان دهنده وجود بي قاعدگي در آميگدال است.

مقالات ديگر:شيشه بري تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.