۱۰ ساعت معطلي بهاي واكسن كرونا در مراكز واكسيناسيون خودرويي تهران!

۱۷ بازديد ۰ نظر

منبع:تسنيم اگرچه در روزهاي اخير سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور افزايش يافته اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كرونا در پايتخت، از شلوغي اين مراكز و معطلي بعضاً ۸ تا ۱۰ ساعته سالمندان حكايت دارد!

رويداد۲۴  23 تيرماه بود كه وزارت بهداشت، طي اطلاعيه‌اي از آغاز نوبت‌دهي به افراد بالاي 60 سال خبر داد.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان

درپي اعلام فراخوان براي تزريق واكسن كرونا به سالمندان، مردم با مراجعه به سايت salamat.gov.ir بر اساس نوبت‌دهي به مراكز واكسيناسيون فراخوانده مي‌شوند اما گشت و گذاري در مراكز واكسيناسيون كروناي پايتخت، از معطل شدن مردم در صفوف طولاني تزريق واكسن كرونا حكايت دارد.

روز شنبه دوم تير ماه با مراجعه به مركز واكسيناسيون خودرويي كرونا در باغ پرندگان تهران، با صف طويل خودروها مواجه شديم!

ساعت 12 ظهر است و پيرمردي كه در صف طولاني خودروها در گرماي ظهر داخل خودروي خود منتظر است، مي‌گويد: "براي من پيامك آمده بود كه ساعت 8 و 15 دقيقه صبح به مركز واكسيناسيون مراجعه كنم، من از ساعت 7 صبح در صف هستم اما تا الان كه ساعت 12 ظهر است، نوبتم نرسيده است!!"

 خانم مسني كه داخل خودرويي ديگر منتظر فرا رسيدن نوبتش است نيز مي‌گويد:"دچار بيماري قلبي و كمردرد هستم و نشستن طولاني مدت در خودرو، به خصوص در اين گرما برايم غيرقابل تحمل است اما از ساعت 6 صبح تا الان در صف هستيم و هنوز نوبتمان نشده است."

بسياري از سالمندان نيز از خودروي خود پياده شده و كنار خيابان و روي جدول‌ها در حال استراحت هستند و يا زيراندازي پهن كرده‌اند و منتظر گذر ساعت‌ها و دقيقه‌ها هستند.

خانم 60 ساله‌‌اي كه حدود 5 ساعت است در صف معطل شده، مي‌گويد:"روز گذشته براي تزريق واكسن كرونا طبق ساعت پيامك به اين مركز مراجعه كردم اما با صف طولاني مواجه شدم و به دليل معطلي زياد از تزريق واكسن منصرف شدم تا امروز زودتر به اين مركز مراجعه كنم، حالا از ساعت 6 صبح در صف هستيم اما هنوز هم نوبت واكسنم فرا نرسيده است. پسرم براي انجام واكسيناسيون من، دو روز است كه سر كار نمي‌رود و در اين دو روز از كار و زندگي‌‌ افتاده است."

بانوي مسن ديگري كه براي تزريق واكسن در صف طويل خودروها منتظر نشسته است، مي‌گويد:"پيش از من نيز براي همسرم پيامك آمده بود كه ساعت 8 و نيم صبح به اين مركز مراجعه و واكسن را تزريق كند كه در نهايت پس از 8 ساعت معطلي، موفق به تزريق واكسن به او شديم!"

البته اين نخستين بار نيست كه شاهد شلوغي مراكز واكسيناسيون هستيم، پيش از اين نيز در زمان تزريق دوز دوم واكسن كرونا به افراد بالاي 70 سال با ازدحام شديد سالمندان در اين مراكز روبرو بوديم كه منجر به واكنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي و نگراني متخصصين از ابتلاي سالمندان به ويروس جهش يافته در صفوف واكسيناسيون در مراكز تجميعي شد.

در آن زمان، عليرضا رئيسي؛ سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره علت شلوغي اين مراكز به تسنيم گفت: "در تهران 75 مركز تجميعي و خودرويي داشتيم كه به علت كمبود واكسني كه در يك هفته گذشته رخ داد برخي از اين مراكز تعطيل شده بودند و پس از تامين واكسن نيز سريعاً فعال نشدند. يك اشكال ديگر نيز اين است كه جمعيت تهران تحت پوشش سه دانشگاه است كه اين امر به دليل پراكنده بودن مراكز تحت پوشش دانشگاه‌ها باعث تجمع مردم شده بود كه اين مشكل در حال رفع شدن است."

 

با وجود وعده سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا مبني بر رفع مشكل شلوغي مراكز واكسيناسيون در تهران، كماكان حتي با افزايش مراكز تجميعي واكسن نيز شاهد شلوغي هستيم‌ اما مشكل تنها به همين يك مورد ختم نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد: واكسن كرونا شيلد طلايي نيست!/ ابتلا به ويروس كرونا پس از دريافت واكسن به چه معناست؟

برخي سالمندان مي‌گويند با وجود اينكه در سامانه سلامت ثبت نام كرده‌اند، پيامكي براي آنها رسال نشده است و از ترس اتمام موجودي واكسن، خودشان به مراكز واكسيناسيون مراجعه كرده‌اند، مسئله‌اي كه به شلوغي مضاعف مراكز واكسيناسيون بيش از پيش دامن مي‌زند.

عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با كرونا در تهران به مردم اطمينان مي‌دهد كه واكسن كافي براي تزريق به بالاي 60 ساله‌ها در تهران موجود است.

به گفته او تاكنون بيش از يك ميليون و 749 هزار واكسن در استان تهران تزريق شده است كه 569 هزار واكسن، دوز دوم بوده است و 709 هزار فرد بالاي 65 سال در تهران وجود دارد.

تا قبل از شيوع كرونا ميزان برخورداري شهروندان تهراني از پرونده‌هاي الكترونيك سلامت كمتر از 10 درصد بوده است و پس از مدتي به حدود 60 درصد رسيده اما حدود 40 درصد از پايتخت‌نشينان، پرونده الكترونيك سلامت ندارند و اين مسئله، مشكلاتي در فراخوان كردن اين افراد ايجاد مي‌كند.

در همين راستا، زالي مي‌گويد: "اگر تعداد اين پرونده‌ها كامل تر بود مكانيسم نوبت دهي بسيار ساده تر صورت مي‌گرفت."

يكي از مراجعه كنندگان به مركز واكسيناسيون خودرويي باغ پرندگان به تسنيم مي‌گويد: "اگر خودرو نداشته باشي، نمي‌تواني در اين مركز واكسن بزني. من مجبور شدم خودروي يكي از دوستانم را قرض بگيرم و به اين مركز مراجعه كنم!"

انتظار در صف خوردوها، اگرچه معضل بزرگي است اما حداقل ريسك كمتري از لحاظ ابتلا به كرونا دارد زيرا هر سالمند با حفظ فاصله اجتماعي تا زمان انجام واكسيناسيون، در خودروي خود مي‌نشيند اما در برخي ديگر از مراكز تجميعي واكسيناسيون (مراكز غيرخودرويي) نيز متاسفانه شاهد تشكيل صف‌هاي طولاني هستيم كه اين مسئله با توجه به شيوع ويروس دلتا در پايتخت، بيش از آن‌كه اقدامي براي كاهش شيوع كرونا باشد، به پاشنه آشيلي براي كنترل كرونا و به عامل تشديدكننده شيوع كرونا در كلانشهر تهران تبديل شده است!

يكي از واكسيناتورهاي يك مركز در شمال تهران مي‌گويد: «به دليل انجام مراقبت از مادران باردار، كودكان و شناسايي بيماران مبتلا به كرونا، برخي مراكز بهداشتي از زير بار واكسيناسيون كرونا خارج شده‌اند كه اگرچه سياست خوبي است اما شلوغي مراكز تجميعي را بيشتر كرده است.»

وي همچنين مي‌افزايد: «برخي از افرادي كه هنوز پيامك دريافت نكرده‌اند از ساعت‌ها قبل از شروع واكسيناسيون كرونا، در صف مي‌ايستند. ما نيز مجبور مي‌شويم به دليل رعايت حال و درك شرايط سالمندان، به افراد بالاي 60 سالي كه برايشان پيامك ارسال نشد اما در صف ايستاده‌اند، بدون پيامك نوبت دهي نيز واكسن تزريق كنيم؛ البته عملاً به دليل شلوغي مركز و تشكيل صف‌هاي طولاني، سالمندان سر ساعتي كه برايشان پيامك شده واكسينه نمي‌شوند و كمي معطل مي‌شوند.»

 

البته همه مراكز تجميعي اين گونه شلوغ نيستند و واكسيناسيون كرونا در برخي از آنها نيز با سرعت و نظم بهتر و بيشتري انجام مي‌شود و در همين مركز خودرويي (باغ پرندگان) نيز، فارغ از انتظار و معطلي چندين ساعته شهروندان براي تزريق واكسن كرونا، مردم از نحوه ارائه خدمت رضايت دارند.

آقاي 62 ساله‌اي كه به همراه همسرش براي تزريق واكسن كرونا به باغ پرندگان آمده مي‌گويد: "بعد از تزريق واكسن كرونا ما را به استراحتگاهي هدايت كردند كه چند دقيقه‌اي در آنجا مستقر شويم تا اگر دچار عارضه پس از تزريق شديم، اقدامات لازم را انجام دهند. به ما به خوبي توضيح دادند كه پس از تزريق واكسن ممكن است چه عوارضي رخ دهد و نگراني مان برطرف شد."

طرح ضربتي واكسيناسيون كرونا توسط نيروهاي اورژانس از روز گذشته آغاز شده است و در اين طرح در تهران، 17 پايگاه ثابت و سيار اورژانس با 420 تكنسين به صورت خودرويي و فردي آمادگي تزريق واكسن به گروه هاي سني اعلام شده را دارد؛ چند روزي است كه نيروهاي اورژانس به كمك كادر پرتلاش بهداشت در مركز واكسيناسيون باغ پرندگان پيوسته‌اند و طبق وعده‌ها قرار است سرعت واكسيناسيون كرونا در كشور و پايتخت، افزايش يابد.

طبق اعلام فرمانده ستاد عمليات مديريت كرونا درتهران، 74 درصد افراد بالاي 80 سال، 76 درصد افراد بين 75 تا 80 سال و 78 درصد افراد 70 تا 75 ساله در پايتخت، عليه كرونا واكسينه شده‌اند.

رفع اختلال در سامانه پيامكي نوبت دهي واكسيناسيون، افزايش تعداد لاين‌هاي تزريق واكسن در مراكز خودرويي و تجميعي و اضافه كردن نيروي انساني براي تزريق واكسن كرونا به افراد واجد شرايط، از راهكارهاي حل شلوغي اين روزهاي مراكز واكسيناسيون است.

مقالات ديگر:بهترين مشاور و روانشناس تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.