صبر را چاشني آگاهي بخشي زندگي كرونايي به سالمندان كنيد

۱۴ بازديد ۰ نظر

ايسنا/خراسان جنوبي يك كارشناس سلامت روان در خراسان‌ جنوبي گفت: درست است گفته مي‌شود كه اين روزها از طريق تماس تصويري در فضاي مجازي مي‌توان فاصله‌ها را كاهش داد، اما واقعيت اين است كه شايد بسياري از سالمندان اصلا بلد نباشند از فضاي مجازي استفاده كنند يا حتي استفاده از فضاي مجازي برايشان راحت و ملموس نباشد؛ همانطور كه اوايلي كه ما هم مي‌خواستيم استفاده كنيم اين مشكلات را داشتيم.

دكتر مهشيد چوبداري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: ما بعد از اين مدت درگيري با كرونا بايد ياد گرفته باشيم كه چطور مي‌شود با اين بيماري زندگي كرد، اما قشر سالمند، قشر آسيب پذيري در برابر اين بيماري هستند.

وي افزود: با توجه به اينكه واكسيناسيون انجام شده و احتمالا درصدي بالايي از سالمندان ما واكسينه شدند، اما باز هم نقش مراقبت را نبايد كمرنگ ببينيم؛ مراقبت‌هاي اوليه بايد وجود داشته باشد يعني فاصله اجتماعي، قرنطينه‌هاي خانگي و اينكه ماسك زدن و استفاده از موادضدعفوني كننده بايد وجود داشته باشد، اما در اين بين ما چه كاري انجام دهيم كه سالمندانمان از نظر ذهني و رواني دچار بيماري نشوند يا اگر بيماري جسمي دارند تشديد نشود.

چوبداري بيان كرد: يكي از كارهايي كه بايد انجام دهيم اين است كه اين افراد تا حد بسياري كمتري با ديگران در تماس باشند، تماس فيزيكي منظورمان است؛ يعني اين افراد از طريق تماس تلفني و يا تماس تصويري با دوستداران خود صحبت كنند و يا اگر خريدي دارند به آنان كمك كنيم.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان غرب تهران

وي افزود: درست است گفته مي‌شود كه اين روزها از طريق تماس تصويري در فضاي مجازي مي‌توان فاصله‌ها را كاهش داد، اما واقعيت اين است كه شايد بسياري از سالمندان اصلا بلد نباشند از فضاي مجازي استفاده كنند يا حتي استفاده از فضاي مجازي برايشان راحت و ملموس نباشد؛ همانطور كه اوايلي كه ما هم مي‌خواستيم استفاده كنيم اين مشكلات را داشتيم.

اين كارشناس سلامت روان تصريح كرد: پس با صبر و حوصله مي‌توانيم به آنان طريقه استفاده از فضاي مجازي را آموزش دهيم و اين افراد را تشويق كنيم كه ساعت‌هايي را در طول روز زمان بگذارند و داخل منزل ورزش و بازي‌هاي فكري را انجام دهند تا اضطراب‌هايشان كمتر شود.

چوبداري ادامه داد: يك توصيه بسيار مهم تر اينكه اگر نزديك محل زندگي سالمندان، پارك خلوت و مكان خلوتي وجود دارد آنان را تشويق كنيم كه با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و به صورت انفرادي به آن مكان خلوت براي قدم زدن و نشستن بروند چراكه فضاي باز و بيرون از منزل مي‌تواند تا حد زيادي خلقشان را بهبود بخشيده و احساس بهتري به آنان دهد.

وي يادآور شد: بنابراين در ايام قرنطينه سعي كنيم به سالمندان كمك كنيم، همراهشان باشيم، جوياي احوالشان باشيم و آنان را چشم انتظار نگذريم؛ فراموش نكنيم تنها با يك تماس هم مي‌توانيم اين ارتباط عاطفي را حفظ كنيم.

مقالات ديگر:محضر عقد شيك غرب تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.